Tarikh/ Hari: 26 April 2012 (Khamis)
Masa
: 8.10 – 9.10
Kelas
: 4 Permata
Bil. Pelajar : 19 orang
M/ Pel
: Bahasa Melayu
Tema :
Keluargaku Sayang
Tajuk : Membantu amalan terpuji
Objektif
: Pada akhir pembelajaran murid akan dapat:
1. Menyata dan menerangkan definisi ‘membantu’.
2. Menyata dan menyenaraikan kata kerja yang
dilakukan semasa berpindah ke rumah
baru.
3. Membina lima ayat majmuk dengan menggunakan kata hubung.
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid pernah membantu ibu bapa mereka melakukan
kerja di rumah seperti, mengemas rumah atau menyapu halaman rumah..
Konsep
:Membantu keluarga.
Bahan
: 1. Teks
2. Kad gambar
3. Lembaran kerja
Nilai
: 1. Menghargai masa.
2. Kerjasama
Kemahiran
: 1. Membina lima
ayat majmuk dengan kata hubung yang
betul.
2.
Menyenaraikan frasa kerja berdasarkan gambar.
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
(10 minit)
|
Membantu amalan terpuji
|
1. Buat kaitan dengan pengetahuan sedia ada
pelajar dengan menyoal dan mencungkil idea murid tentang gambar.
2. mencungkil idea murid tentang aktiviti yang
berlaku dalam gambar.
|
Memberi respon terhadap pertanyaan guru.
|
Strategi:
Konstruktivisme
Penyoalan seluruh kelas menggunakan gambar
ransangan.
|
Perkembangan 1
(20 minit)
|
Mencari frasa kerja yang terdapat dalam slaid
(gambar pindah ke rumah baru)
Contoh:
-mengangkat almari
-mengemas barang
-menyusun buku
|
1.Mengutarakan persoalan utama:
Senaraikan frasa kerja yang terdapat dalam
gambar?
2. Guru meminta murid membina ayat tunggal
berdasarkan gambar.
Debriefing:
Murid yang telah maju ke fasa applikasi
sementara yang masih keliru diberi penerangan dalam kumpulan kecil.
|
1. Murid memberi respon dan menulis frasa kerja
di papan tulis.
2. Murid membuat hipotisis dan berbincang dalam
kumpulan membina ayat tunggal.
Aktiviti pemulihan:
Mendengar penerangan guru dalam kumpulan kecil.
|
Strategi:
Konstruktivisme
-hipotesis, memahami, menyenarai frasa kerja
|
Perkembangan 2
(20 minit)
|
Membina ayat majmuk dengan kata hubung yang
sesuai
|
1. Guru tunjukkan masalah dalam contoh slaid
dan meminta murid membina ayat majmuk dalam jadual.
2. Guru meminta murid melukis pelan ruang tamu
idaman dalam kumpulan.
|
1. Murid menyelesaikan masalah dalam kumpulan.
2. Murid membentangkan hasil dapatan
perbincangan.
|
Strategi:
Perbincangan kumpulan diikuti persembahan
kumpulan.
Sumber pengajaran:
Slaid gambar
|
Penutup
(10 minit)
|
Menyumbang idea mengubahsuai susun atur rumah.
|
1. Kuiz pendek tentang kerja-kerja yang
dilakukan semasa berpindah ke rumah baru.
|
1. Pelajar berbincang dalam kumpulan untuk
menjawab kuiz.
2. Murid membuat kesimpulan pelajaran dengan
menyatakan idea utama serta mengaitkannya dengan idea asal.
3. Murid menjawab soalan kuiz di dalam lembaran
kerja.
4. Merumuskan isi pelajaran.
|
Strategi:
Penyoalan keseluruhan dan kuiz
Sumber pengajaran:
Slaid gambar
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan